Er Assistans i Mellansverige

med kunden i centrum!

Speciella behov

All assistans är inte likadan

Assistans för barn

Barn och ungdomar har rätt till personlig assistans precis som alla andra.

Det kan vara svårt att som förälder bestämma sig för att söka assistans till sitt barn eftersom det sitter djup rotat att man ska ta hand om sitt barn trots funktionsnedsättning. Ett liv som förälder till ett funktionshindrat barn kan vara svårt och man kanske inte har orken att söka hjälp, utan livet rullar på med stora ekonomiska problem som följd eftersom man stannar hemma och tar hand om sitt barn och missar en inkomst från en förälder. Att ta steget att söka om assistans för sitt barn kan därför ta tid.

Det kan vara svårt att veta om ens barn har rätt till personlig assistans. Var går gränsen mellan föräldraansvar och möjligheten att få hjälp av en personlig assistent? Om du är osäker på om ditt barn är berättigad till personlig assistans kontakta oss.

Som anordnare kan vi hjälpa dig med ansökningar och information om din assistans.

Det som är viktigt att veta är att du som förälder också kan arbeta som personlig assistent åt ditt barn.


Till dig som är anhörig

Vi sätter alltid våra kunder och deras behov och önskemål i centrum när vi utformar den personliga assistansen.

Målet är att våra kunder ska kunna leva ett så självständigt liv som möjligt utifrån de rättigheter som finns och de egna förutsättningar varje enskild kund har.

Genom vårt arbete med ditt barn eller din anhöriges personliga assistans så hoppas vi att vi kan underlätta vardagen för dig och din familj och låta er njuta av ert vardagliga liv tillsammans som alla människor borde har rätt till. Ge er lite av er kraft tillbaka.

Att ha assistans i hemmet kan vara ovant och komplicerat så därför är det viktigt att man kan välja de assistenter som passar i den arbetssituationen, assistenter som respekterar dig och din familj. Vi vill att vår hjälp ska innebära att du och din familj ska känna trygghet, frihet och avlastning.

Om du bestämmer dig för att anlita Er Assistans så tar vi hand om allt det praktiska.


Vad kan vi hjälpa till med?

Som assistansanordnare så hjälper vi dig med alla administrativa uppgifter, som personaltillsättningar, schemaläggning, lönehantering, tidsredovisningar och ansöka om mer tid till din assistans.

Vi ser till att din personal får utbildning och information.

Om du inte har assistans tidigare så hjälper vi dig att söka personlig assistans. Vi hjälper dig att söka hos kommunen och försäkringskassan. Se under fliken förutsättningar för assistans om du är berättigad till assistans.